Sunday, May 29, 2011

Tutorial 9 - Scheduled Post Publishing


Camana nak menjadualkan agar entri yang kita buat kat blog ni terpapar secara automatik mengikut tarikh dan masa yang kita nak. Menda tu yang aku rasa nak share kali nih.

Apabila kita dah set kan supaya entri tu akan terpapar pada tarikh dan masa yang akan datang, blogger akan tunggu tarikh dan masa tu sampai dan baru la publish entri kita tu.

Dan setiap orang ada reason napa la nak dijadualkan paparan entri dia tu, mungkin waktu tu dia takda depan lappy dia ke atau waktu tu dia ada outstation kat tengah hutan rimba yang out of coverage serba serbi, so takleh dapat internet line ataupun dia dah buat entri banyak banyak then set kan supaya setiap hari entri tu terpapar satu persatu setiap hari.

Who knows, kan?

Sebenarnya senang je nak menjadualkan paparan entri ni, moh kita tengok betapa senangnya nak buat...

1 - Lepas korang dah siap buat entri, klik kat 'Post Option' kat bahagian bawah kiri kotak entri korang tu.



2 - Kat situ korang akan jumpa 'Post date and time'. Then korang masukkan la tarikh dan masa yang korang nak entri korang terpapar kat blog korang. Dah siap masukkan tarikh dan masa tu, then klik 'Publish Post'.

3 - Lepas dah klik tu, nanti status entri korang akan berstatus 'scheduled'. So, bila tarikh dan masa yang korang set kan tu sampai nanti, maka secara automatiknya entri korang akan terpapar kat blog korang.



Senang sangat, kan? Itu je pon sebenarnya cara nak jadualkan paparan entri secara automatik kat blog anda. Selamat mencuba!

No comments: