Saturday, August 4, 2012

#22 - at the middle of ramadhan


Kejap sangat dah sampai pertengahan ramadhan. Dari mula lagi dah rasa excited tunggu ramadhan pastu sedar tak sedar kat berkumandang lagu 'satu hari di hari raya' kat radio. Sat sangat!.


Tahun ni bermaksud tahun kedua kami adik-beradik berpuasa tanpa mak. Sunyi jugak sebenarnya. Baru baru ni sempat bawa abah singgah iftar kat rumah Ngah, waktu abah berborak ngan Ngah Kob dia menyuarakan perasaan gembira bila kami adik-beradik ramai-ramai balik berkumpul dan berbuka puasa pada awal ramadhan ari tu. Kata abah lagi, dia rasa seronok, seronok yang lain sangat.


Kepada adik-adik, Terima kasih sebab balik on that day !


Suasana tu juga yang kami semua rasakan waktu iftar kat rumah Ngah sebab kami iftar kat laman rumah, bukan kat dalam rumah atau dapor. Agak meriah sebab Abg Naset & famili balik, dan tetiba petang tu Kak Nani pon sampai. Meriah tetiba.


'PERHATIAN': Kami dan singgah beli mee rebuih dan pasembot kat kedai Pasembor Kodiang, Bawah Pokok Kabu yang orang kata agak terkenal tu. Yang aku notis, memang ghamai la berbaris panjang nak beli pasembot tu, salah sorangnya aku la. Tapi, pada aku pasembot dia biasa saja, takda la special sangat sangat kot. Atau aku yang dah hilang citarasa?


Apapon, tu la antara iftar yang meriah dan menggembirakan.



*****


Semalam lepas perangat gulai ikan dan gulai daging yang Alif tapau dari bazar dan lepas goreng ikan dan ayam, aku pon masuk tidor, tobat ..memang rasa sangat letih. Dah set alarm jam 5 untuk bangun soq. Alih-alih belom lagi alarm aku bunyi, Alip dah gerak aku;


"Chaq...mangkit soq..."


One thing, Alip dah siap perangat semua benda dan siap hidang atas meja. Macam dia plak abang aku. :)


After all, sekali lagi aku notis, Nadia & Wan pon dah siap tunggu kat meja makan. Dan, waktu tu terlintas kat fikiran dan perasaan aku yang adik-adik aku semuanya dah besaq-besaq. dah boleh berdikari, cuma mungkin depa perlukan sokongan untuk yakinkan depa tentang sesuatu. :)




*****



Hari ni seharian kat Hospital Angkatan Tentera Lumut (HATL), pi melawat

Abah kat sana. Alhamdulillah, everything so far oke. Abah pon selamat & selesai menjalani operation 'membuang' satu-satunya jari kat kaki kiri dia. Lepas tu, Paksu & famili dan Tok Diah pulak sampai. Meriah kejap kat wad tu dengan kami kami semua.


Apapon, kami semua doakan segala yang terbaik untuk Abah.


Paksu penah berbisik kat aku dulu,

"....ni semua ujian untuk kita...."


Aku percaya segala yang berlaku tu ada hikmahnya samada yang tersurat atau yang tersirat, tapi aku masih tak nampak dengan jelas menda yang tersurat ataupun yang tersirat tu. Insya Allah...nanti nanti ada la kot.


Dan, tiba-tiba aku teringat kata-kata Abang Rahim,

" Aku bangga tengok hampa adik beradik tak berubah langsung dan tetap macam dulu..."


Kata-kata yang penuh bermakna walau aku tak penah expect daripada sesapa pon.




2 comments:

Unknown said...

Assalamualaikum..

Alhamdulillah..saya doakan abah awak cepat sembuh..

Ikatan kekeluargaan yang kukuh menguatkan lagi semangat untuk menempuh dugaan..:)

Allahu yubarikum..:)

Anonymous said...

Hello Dear, are you truly visiting this website on a regular basis, if so then you will absolutely take good know-how.
My website - Wedding Photographer in Yorkshire

nyummy!

all in sketch mode