Saturday, April 23, 2011

Test Shot : Aku Belajar Buat 'BOKEH'

'Bokeh'. Ampa penah dengar tak term ni. Selama dok menjelajah ruang siber ni, banyak foto yang dalam kategori 'bokeh' ni aku jumpa dan ianya cantik serta berseni. So, since dah ada gadjet baru tu, menda pertama aku nak cuba & belajar adalah nak hasilkan foto dengan efek 'bokeh'.

Aku dah start tanya Angah camna tentang tips nak hasilkan efek 'bokeh' ni, so aku pon gunakan as a guide la di samping mencari tips-tips dari internet dan majalah majalah yang lain.

Aku ngaku, sebenarnya susah jugak nak hasilkan sumtin bila kita tak tahu nak operate and handle menda alah new equipment ni. Dan hasilnya yang tak berapa nak menjadi adalah seperti di bawah. Jeng..jengggggg....

Untuk foto di atas, subjek aku ialah rotan kusyen.

Then, next subjek ialah botol perfume. Tapi terlalu banyak kekurangan dalam cubaan kali ni. Kegagalan menganggar jarak latar belakang subjek, kegagalan juga mengganggar jarak antara aku dan subjek serta kurang pencahayaan antara perkara yang aku notis waktu mencuba ilmu yang baru nih. Anyway, masa aku yang terluang pon tak banyak sangat. Gunakan mana yang sempat je. Kat bawah ni plak cubaan seterusnya, subjeknya ialah keratan rotan kusyen yang bentuk bulat tu. Tapi sekali lagi aku gagal dalam pencahayaan. Foto nih agak blurr. Tak tau nak cakap samada efek 'bokeh' tu wujud atau tak dalam cubaan aku nih.


Yang kat bawah ni plak, saje saje je ngambil foto sebab nampak cahaya yang mencuri-curi menyelinap melalui celahan pintu tu macam hasilkan satu kombinasi cahaya yang menarik. So aku snap la sekali dua. Tapi aku share satu je kat sini.


Errr... antara maksud term 'bokeh' yang aku jumpa ialah camni:

1- BOKEH adalah istilah dalam fotografi yang bermakna kabur abes ‘kaw-kaw’ sampai tak perasan ada mak nyah terhodoh sedang berlari penuh nafsu ke arah kau. Kau hanya nampak beliau bila keadaan sudah terlambat. Haha. (Sumber: http://adiman.net/?p=5).


2- Bokeh (Japanese pronunciation: [boke]) is the blur or the aesthetic quality of the blur in out-of-focus areas of an image, or "the way the lens renders out-of-focus points of light. (Sumber: http://en.wikipedia.org/wiki/Bokeh).


3- Bokeh (Japanese "boke" = blur or haze) is how a lens renders unsharp areas of an image. (Sumber: http://camera-wiki.org/wiki/Bokeh)

Jadinya, 'bokeh' ni asai dia dari bahasa Jepun gitu. Dan, sefaham aku, 'bokeh' ni tak semestinya ada kaler yg bulat bulat kat background dia.

So, sesapa yang ada komen or leh bagi tips kat aku tu...korang dipersilakan dengan hormatnya memberikan komen komen kat ruang ni. TQ

No comments: