Sunday, October 24, 2010

Karya Bermakna 1


Ni adalah lukisan pensil yang ada dalam simpanan aku. Lukisan gambar seorang gadis disertakan dengan lirik lagu yang indah sangat didengar. Tapi lukisan nih rosak sket akibat serangan oleh
Periplaneta Americana. So lepas recover balik, tukar dari saiz kertas lukisan ke saiz A4 dan scan, inilah hasil terbaik.


Actually
aku waktu kecik kecik dulu memang minat melukis, guna krayon dan pencil kaler. Dan aku rasa aku simpan semua menda tu tapi tatau dok kat mana. Ye lah, selepas beberapa puluh tahuun memang susah la nak cari balik menda yang dibuat diantara waktu darjah empat ke darjah enam tu.

One of the best thing dalam ingatan aku ialah aku penah hantar kartun kat satu majalah sukan dan memang dipaparkan dalam majalah tu. Dan pastu aku terima honorarium dalam bentuk cek, tak banyak pun jumlah dia iaitu cuma RM5. Aku simpan cek tu tapi macam biasa la mana la nak cari balik sekarang ni. Bangga woo time dapat cek tu dan time lihat karya kartun yang tak seberapa tu ada dalam majalah.

Waktu kat zaman sekolah menengah, bolehla dikatakan kerap juga lukisan aku dilekatkan kat dinding belakang kelas. Lukisan dengan warna air la tapi. =)

Pasni, insya allah kalau ada masa masa yang terluang aku nak tracking balik semua lukisan lukisan tangan tu atau mungkin aku akan kutip hasil contengan dan lukisan 'kawan-kawan' kecik aku. Not bad tau!

Lukisan bebudak kecik zaman sekarang ada nilai tau tetambah kalau dah diletakkan dalam bingkai kayu kecik tu. Cecah gak la belasan RM atau puluhan RM. Tak caya leh tengok la kat mana mana if korang jumpa. =)



2 comments:

~FAWA~ said...

mesti tingat lukisan kawan kecik addini kan...yg mama prame tu...

ha...kawan kecik adam pun da pandai lukih...buat origami-roket,sampan...

dulu2 ada gak simpan lukisan azwan masa tadika...mana ntah...x ingat mana simpan,dah lama dan banyak barang tak tersimpan...

S4Z said...

tu lah. mmg dok plan nk kutip n scan kn lukisan tgn dowang tu. pastu nk letak kt sini, share dgn owang len.