Saturday, October 23, 2010

Tutorial 5 - Register Blog Dalam Search Engine




Kali ni aku nak share sumtin yang baru aku dapat setelah menerjah ke merata site. Meh bercerita tentang 'Bagaimana Untuk Daftarkan Blog Pada Injin Carian'.

Memula baca tips tu aku dah rasa excited sebabnya aku dan semua orang yang ada blog expect kitorang leh dapat trafik yang tinggi, pelawat dan pembaca blog yang ramai. Dan, memang tujuan org menulis blog pon supaya nak org lain baca apa yang dorang tulis. Lagi ramai lagilah dorang (bloggers) rasa happy & bangga cam nak rak. Tetambah bila ada yang memberikan komen pada apa yang dorang tulis tu.

Tapi most of the new bloggers they have a wrong assumption. Kebanyakan new bloggers macam aku ni ingat bila kita dah buat blog, blog akan secara automatiknya akan dikesan atau detected oleh search engine. Tapi mengikut tips yang aku dapat tu, sebenarnya kita kena submit URL blog kita kepada search engine tu then barulah akan dikesan atau detected secara automatik.

Pendekkan cerita, jom kita mula submit URL blog kita kat semua search engine. Peduli hapa, kan? That's one of the best way untuk perkenalkan blog kita.

1 - Untuk daftar atau register di Google, klik http://www.google.com/addurl/ , so korang dah kat page pendaftaran. Sila isi kotak kotak kosong yang diperlukan seperti berikut:

>> URL ---------> Isikan dengan URL blog korang.
>> Comments --> Isikan dengan keywords yang berkait dgn blog korang.

Pastu, isikan kotak kosong yang ada tu dengan verification code yang tersedia.

>> Klik pada Add URL.

>> Setel!

Mesti diingat bahawa bila dah submit, blog kita tu dah dimasukkan ke dalam indeks carian. Kita kena tunggu at least 3-4 minggu jugak. Kalau takda, kena la re-register balik ikut step kat atas tu.


2 - Daftar di Yahoo, klik http:/siteexplorer.search.yahoo.com/submit . Pastikan korang ada akaun Yahoo dan buat sekarang if takda. If ada korang leh terus log in dan isikan kolum your URL blog pastu klik Add URL.

Kat situ pon ada juga kolum if korang nak add kan korangnyer feed address. Just tambahkan atom.xml kat belakang URL blog korang.

Contohnya - http://mymatahatijiwa.blogspot.com/atom.xml
Link

3 - Daftar di MSN, klik http://search.msn.com/docs/submit.aspx?FORM=WSSD2 . isikan verification code ngan URL blog, submit pastu setel.

4 - Kalau nak URL blog korang dikesan atau detected oleh banyak banyak banyak search engine, korang leh guna submitter site. So, klik banner kt bawah ni.


Apa yang perlu dibuat ialah isikan URL blog dan alamat emel. Pastu klik submit your site. Pastu buka emel untuk verify dari semua search engine.

5 - Kalau nak blog korang lagi da bomb & terkenal, cuba cuba gunakan cara ping plak, klik kat bawah nih.


Isikan je apa yang diperlukan. Setel!

Selamat mencuba!! =)



'Dalam pencarian,
ramai orang yang terkandas disebabkan kurang kesabaran.'

5 comments:

Unknown said...

thanks!;)

S4Z said...

sesama ~cik tiniey~

Anonymous said...

hi, new to the site, thanks.

S4Z said...

hi ano,

you are welcome! =)

Marlia bte Mohd Noh said...

Tq, info yg bagus utk blogger mcm saya ni