Monday, October 18, 2010

Tutorial 3 - Fungsi ' Automatic Thumbnail & Read More' Untuk Blog

Contoh fungsi Read more



Biasanya fungsi 'Read more' ni digunakan oleh para blogger yang selalu membuat entri panjang panjang supaya entri itu dapat dipendekkan pabila ianya dipaparkan di muka blog.

Paparan entri akan muncul secara penuh apabila kita klik pada link 'Read more' yang diletakkan pada setiap page. Jadi secara tak langsung ianya menjimatkan ruang di muka blog dan mengekalkan jumlah entri yang sepatutnya boleh dipaparkan lebih banyak.


Pendekkan cerita, moh kita set up HTML kita,



1 - Pergi kepada 'Layout' dan macam biasa klik pada 'Edit HTML'.

2 - Dan, jangan lupa untuk tick pada kotak 'Expand Widget Templates'.

3 - Pastu, dengan menggunakan fungsi carian Ctrl + F, cari kod ini <data:post.body/> .

4 - Kemudian gantikan kod tersebut dengan kod di bawah ni,


<script type='text/javascript'> summary_noimg = 430; summary_img = 340; img_thumb_height = 100; img_thumb_width = 120; </script> <script src='http://blogergadgets.googlecode.com/files/excerpt.js' type='text/javascript'/> <b:if cond='data:blog.pageType != &quot;item&quot;'> <div expr:id='&quot;summary&quot; + data:post.id'><data:post.body/></div> <script type='text/javascript'>createSummaryAndThumb(&quot;summary<data:post.id/>&quot;);</script> <span class='rmlink' style='float:right'><a expr:href='data:post.url'>Read more</a></span> </b:if> <b:if cond='data:blog.pageType == &quot;item&quot;'><data:post.body/></b:if>


5 - Macam biasa lepas tu, klik kat 'Save Template'. Mudah kan?


P/S:

Aku tak gunakan fungsi ni sbb most of entri aku pendek pendek je isinya. Lagi satu sblm terlupa, pabila kita gunakan fungis 'Read more' ni, bila kita insert gambar ianya akan terhasil dalam paparan thumbnail.



'Apa maknanya hidup jika anda tidak boleh meletak sasaran.
Ia bukan disebabkan bagaimana anda bermula tetapi
bagaimana anda mengakhirinya'


~Evander Holyfield~

No comments: