Friday, August 12, 2011

2 bulan...




Sedar tak sedar, dah masuk hari ke-12 Ramadhan kita ni. Alhamdulillah, syukur kerana kita masih berpeluang sampai ke hari ni. Dan, pada hari ni genap juga 2 bulan Mak pergi meninggalkan kami semua.


Al-fatihah.


Kadang-kadang bila bersembang dengan Tok, rasa kesian sangat kat dia. Dia cukup ingat dan rajin menghitung hari Mak pergi. Hari ni dah hari ke 30...hari ni dah hari ke 50. Macam tu lah dia. Kadang-kadang dia tengok foto arwah Mak then dia nangis sorang-sorang.


Chu ada bagitau, Tok ada foto album sendiri. Semua foto anak menantu dia ada dalam situ, semua foto cucu-cucu dia ada di dalam tu. Dan, dia selalu tengok album tu. Aku tatau la apa perasaan yang orang lain rasa, tapi aku rasa sumtin. Waktu menaip ni pon dok terfikir, anak-anak dan cucu-cucu ada ke simpan foto Tok untuk ditatap pada tika tika tertentu? Tapi itu la kot yang dinamakan kasih sayang, yang mungkin kita takleh nak paham sebagai hak personal masing-masing.


Aku tau, Tok terkenangkan Mak macam kami juga. Tok pernah bagitau Chu, kalau sebelum ni dia balik ke sini dia boleh tengok Mak, tapi la ni tempat Mak berbaring je yang ada.


Eidul fitr bakal menjelang tak lama lagi, dan kali ini kami semua bakal merayakannya tanpa ke'ada'an insan yang paling kami sayang iaitu Mak. So, eid kami cuma dalam kadar biasa biasa saja.


Aku akan cuba menyediakan keperluan yang terdaya untuk adik-adik aku meraikan eid ini. Almond London, tat nenas, ketupat palas, apa lagi? Insya Allah, semua tu dan yang lain lain akan ada nanti.

Kat sini, sekali lagi aku letakkan mercu tanda Malaysia yang aku kagumi untuk tatapan mata korang. KLCC.





3 comments:

~FAWA~ said...

x pernah lupa..cuma tak sedetail tok la... mk sbb waktu kecik2 tok x dok dgn mak, bila mak sakit baru dia berkesempatan jaga...mk la..jadi dia sentiasa terkenang

Unknown said...

Keluarga awak punya ikatan yang kukuh...alhamduillah...:)

S4Z said...

~FAWA~ & Cik Tiniey


=)