Sunday, August 7, 2011

Tengok je dah dapat pahala!




Selamat menjalani ibadah puasa ramadhan!


Tak pasti, tapi orang cakap antara perkara yang kita tengok je pon, kita leh dapat pahala dan diantara perkara tersebut ialah menengok (melihat) Kaabah. Tak tau la samada tengok gambar pon dapat pahala atau tak, tu aku kena check balik nanti la. Tapi memang ramai jemaah-jemaah yang tak buat apa apa bersidai di birai bangunan tu semata-mata untuk menengok Kaabah ni.


Camana la gamaknya keadaan di sana dalam bulan Ramadhan ni kan?


Apapon just nak share gambar Kaabah yang aku tembak sendiri dengan XZ-1 aku, pemandangan dari atas bangunan Masjidil Haram pada malam hari.


Sharing is caring...

Daripada Abu Bakar r.a,
"Aku melihat Rasullullah s.a.w di Al-Arj (sebuah tempat),
Baginda menyiram air ke kepalanya dalam keadaan Baginda berpuasa,
kerana dahaga atau kepanasan."
Riwayat Abu Daud.


Hal ini berkaitan dengan mandi pada waktu petang kerana panas dan haus bukanlah makruh tetapi termasuk dalam perkara-perkara sunnah. (Sumber Solusi isu #34)



2 comments:

Unknown said...

hmmm baru tau...sebelum ni orang cakap makruh mandi waktu petang...tapi mandi jugak...hehehe

alhamdulillah,boleh mandi tanpa rasa bersalah....:)

S4Z said...

Cik Tiniey

saya pon baru taw. terbaca dalam majalah solusi terbaru.