Tuesday, August 16, 2011

hujan batu di kampung sendiri...


Sekali lagi, Alhamdulillah kerana kita semua telah mencecah ke pertengahan Ramadhan Al Mubarak ini.


Pasal blog ni, waktu memula aku buat blog ni aku ingat takmo la nak tulis apa apa or tulis panjang panjang sebab aku cuma hengat nak letak koleksi foto-foto aku kat sini dan sedikit description berkaitan foto tu. Dan, sebab tu jugaklah nama blog ini mata hati jiwa, means segalanya yang berkaitan dengan diri, kenangan dan bagai-bagai lagilah.


Dan tanpa sedar, aku menulis jugak kat sini. Kalaulah itu suratannya, then aku carry on lah.



Pernah dengar kata orang-orang tua zaman dulu,


'Hujan emas di negeri orang, hujan batu di negeri sendiri'.


After all, bila dah lama dok pikir, betul kot kata-kata tu. Dan aku rasa bersyukur teramat sangat kerana dilahirkan di bumi Malaysia nih. Boleh dikatakan serba-serbi yang terdapat di Malaysia ni adalah yang terbaik if nak compare kan dengan negara lain. Dari segi keharmonian, infrastruktur, makanan, iklim dan cuaca, teknologi, matawang - aku rasa kita still dalam kelas yang terbaik. Errr...we are not talking about politic, but about 'anugerah' yang dikurniakan.


Orang cakap Arab Saudi tu kaya sangat dengan minyak, memang betul tapi tanah dorang miskin air. Bagusnya, mata air galian yang kat sana adalah yang terbaik - air zamzam. Tapi susah nak tengok ada taman ala-ala Bali kat rumah-rumah di sana, parit-parit dan sungai-sungai lagi la susah. Cuaca dia plak kering. So, walaupun temperature 38 degree celcius, ianya agak panas la.


Tengok kat Malaysia pulak. Minyak banyak, air pon banyak. Leh buat bisnes air mineral lagi dan jualkan. Taman reakreasi bersepah kat Malaysia nih, hutan simpan pon still banyak, hutan dara la, hutan tak dara la, nak buat aktiviti jungle tracking la, berkayak la, pertandingan dayung sampan la, semua boleh. Kalau kat Malaysia, temperature 38 dengree camtu still oke what, sebab Malaysia ni panas dan lembap sepanjang tahun - khatulistiwa.


Itali , Peranchis, senang citer Eropah, orang cakap best. Sejuk. Tapi sebenarnya dorang takde rasa kenikmatan melepak-lepak minum dan makan roti canai kat tepi jalan sebab terlalu sejuk. Mana ada chance nak pakai bermuda malam-malam dan cari kedai yang letak meja kat kotak parking macam kedai mamak kat Malaysia ni. Dan, aku rasa dorang memang tak hadap la ABC kat sana.


See! Bersyukurnya jadi orang Malaysia. Serba serbi jenis makanan dunia ada kat Malaysia sebab orang kita bab-bab makan ni takde pantang kot. So, sebab tu semua jenis restoran makanan dunia ada sini. tak yah nak gi Arab, ada je nasi mandi kat sini, pizza pon banyak, sushi plak kat hypermarket je dorang jual. Indahnya Malaysia ni kan?



Dan orang Malaysia diakui sangat baik. Bukan aku cakap, tapi Hillary dari Uganda dan Salleh dari Arab Saudi yang cakap, depa pon tengah study kat Cyberjaya nun. Aku memang akui sangat, bayangkan korang berada kat Afrika, agaknya la kan, korang rasa selamat tak if korang dok meniaga talipinggang, dompet dan len len lagi kat pekan pekan yang agak terpencil sikit? Aku rasa mau nya korang kena rompak atau kena belasah. Tapi, kat Kluang, Johor ada je mamat Afrika ni jual talipinggang semua tu dari meja makan ke meja makan, malam plak tu. Orang Malaysia tak kacau pon. Bagus & baiknya orang Malaysia.


Janji kau tak kacau aku, sudah la!


Actually saje je la aku tulis semua tu, sebab dah lama terfikir. Tetambah plak dalama bulan bulan kemerdekaan nih. jadi juz share je lah apa yang ada dalam benak kepala hotak yang satu nih.


Note:

Foto-foto kat atas tu ditembak oleh ZwanFahmi Zrol sebelum iftaar kat rumah. Murtabak tu memang feveret kitorang adik-beradik la. RM 3 je sekeping. Sedap, kan? =)



4 comments:

~FAWA~ said...

bab makan x henggat donia...geleng pala tok tgk...meriahnya anak cucu aku...ho ho
kek batik feveret cik bellbell..posa ka tak posa ka...itu la yang abg alip ingat kat adik dia tu....

Unknown said...

amboi2...saja la tu nak suh org terliur la tu letak gambar murtabak...huhuhu

S4Z said...

~FAWA~

susah woo kalau dah tak hengat donia nih.especially bab makan. huhuhu..
abg alip memang salu beli kek batik tu kat bellbell wakaupun tawu org len tak makan sgt. =)

S4Z said...

~Cik Tiniey~

errr..terliur ke?? tapi murtabak tu memang sedap. =D