Tuesday, August 9, 2011

Kadar Zakat Tahun 2011




Kejap je, kan?
Rasa mcm Ramadhan ni memecut laju plak. Dah hampir nak habis 1/3 yang pertama. Alhamdulillah, syukur ke hadratNya kerana kita dapat capai sehingga ke hari nih.

Entri kali ni juz as an updet je. Saling ingat mengingati berkenaan tanggungjawab kita membayar zakat.

Teringat lagi zaman dolu-dolu waktu bebudak dulu kat kampung, orang kampung biasanya memberikan zakat ni dengan bagi segantang beras kat mereka mereka yang dikira layak menerima. So, kami adik-beradik ni pon start bizi jugak la bertugas sebagai posmen menghantar beras tu kepada mereka-mereka yang berkenaan.

Mula-mula dah dapat list sapa yang akan diberi zakat ni. Kami pon tapau la beras dalam beg plastik segantang untuk tiap satunya, then petang hari Ramadhan yang akhir kami adik-beradik pakat-pakat la hantaq beras tu dengan menaiki gerek ke serata kampung. Meriah juga la, cuma aku ja tak reti nak bercerita macam mana.

Banyak juga ghumah yang kami hantaq dan antara yang wajib ialah ghumah Tok Ngah Timah, tok guru yang ngajar kami ngaji Quran dolu-dolu.

But now, kita bayar zakat dah simple dah, Bayar kat amil yang bertugas, kat ruang legar shopping complex, kat masjid atau surau, kadang-kadang kat ruang legar opis dan banyak lagi lokasi. Aku pon sebelum sebelum salu je gi bayar kat ruang legar KL Sentral, ada amil buka meja kat area depan McDonald tu. Niat nak bayar pon siap ditulis lagi, cuma baca je. Senang dan simple, kan?

Tahun ini punya kadar zakat dah pon ada, so boleh lah kita sama-sama pi bayar zakat pasni. Dan, of coz kadar zakat ni berbeza-beza ikut negeri. Jangan la tanya aku napa, tapi memang bersebab. =)



Bagi sebarang pertanyaan, orang ramai boleh menghubungi talian zakat 1-300-88-5757 atau layari www.zakat.com.my atau www.facebook.com/zakat.my.

Apapon, jom lah kita sama-sama menyelesaikan tanggungjawab yang satu nih.


"Dan dirikanlah kamu akan sembahyang serta keluarkanlah zakat
dan taatlah kepada Rasul supaya kamu beroleh rahmat".
Surah An-Nur (ayat 56)



4 comments:

Unknown said...

gerek tu apa?hehe

S4Z said...

if mengikut terjemahan dalam kamus diraja kedah, gerek = bicycle.
=)

Unknown said...

siapa pengarang kamus tu?awak ke?hihihihhi...;p

S4Z said...

sape ntah nama dia. ermmm..... huhuhu