Monday, August 29, 2011

Allah hu akbar, Allah hu akbar, Allah hu akbar walillah hil hamd




Sa'id bin Musayyab berkata:

"Sunat pada Hari Raya Aidilfitri itu ada tiga ; iaitu berjalan kaki menuju tempat sembahyang (tanah lapang), makan sebelum berangkat, dan mandi (sebelum berangkat)."

Albani berkata : "Hadis ini diriwayatkan oleh Al-Faryabi dengan sanad sahih."



Dok tak dok, dah sampai ke penghujung pon Ramadhan Al-Mubarak ni, Sang Syawal yang mulia mula meng'skodeng' menanti munculnya fajar besok pagi. Syukur kerana kita berjaya mengharungi Ramadhan ini dan moga segala amal ibadah kita diterima di sisiNya.


Moh kiter sama-sama panjatkan doa ke hadrat Allah swt agar dapat diketemukan lagi dengan Ramadhan yang akan datang. Insya'Allah.


Allah hu akbar Allah hu akbar Allah hu akbar la ila haillallah wallah hu akbar.
Allah hu akbar walillah hil hamd
(There is no god but Allah and Allah is great. Allah is great and to Allah belongs all praise).


Honestly, tatau napa tetiba hati terasa sayu bila dengar takbir eidul fitri nih, walaupun camtu hati juga berkeras nak mendengar dan terus mendengar. Berbagai-bagai kenangan pahit manis berputar-putar dalam kepala, dari zaman bebudak di Permatang Ibus sampailah ke zaman la ni. Macam filem lama yang ditayangkan semula. That's the nature of life!


Mailbox kat henpon dah nak penuh, mau kejap lagi hang henpon aku tu dengan sms ucap salam eid dari kawan-kawan seperjuangan. Paling banyak sms daripada Kluang. Thanks ya!



Takbir yang isinya bermaksud:

Allah Maha Besar,

Allah Maha Besar,

Allah Maha Besar,

Tiada Tuhan melainkan Allah dan Allah jualah yang Maha Besar,

Allah Maha Besar dan bagi Allah jualah segala pujian.

Allah Maha Besar dengan segala kebesaran-Nya,

segala puji tertentu bagi Allah tidak terhingga banyaknya,

Maha Suci Allah pada tiap-tiap pagi dan petangnya.

Tiada Tuhan melainkan Allah dan kami tidak menyembah melainkan Dia semata-mata dengan mengikhlaskan ibadat kepadanya walaupun dibenci oleh orang-orang kafir.

Tiada Tuhan melainkan Allah Maha Esa, amatlah benar dan tepat janji-Nya, ia telah memenangkan hambanya (Nabi Muhammad s.a.w. ), ia juga telah menguatkan tentera-Nya dan Dialah jua yang telah mengalahkan musuh-musuh Islam yang bergabung dan berbagai-bagai golongan, tiada Tuhan melainkan Allah dan Allah Maha Besar, Allah Maha Besar dan bagi Allah segala pujian.


Sekadar update. Selamat Menyambut Ketibaan Syawal dengan penuh keinsafan. Semoga hari raya kali ini mambawa seribu erti buat kita semua.


Dari Abu Umamah r.a., dari Nabi Muhammad s.a.w. sabdanya:

"Barangsiapa mengerjakan amal ibadat pada malam hari raya (Aidilfitri dan Aidiladha) dengan mengharapkan keredhaan Allah semata-mata, hatinya tidak akan mati (pada hari kiamat) sebagaimana matinya hati (orang-orang yang kufur ingkar) pada hari itu.

(Riwayat Ibn Majah)


Sharing is caring:

Esok pagi, bangun awal awal dan lakukan mandi sunat eidul fitri tau (pesanan ini ditajakan khas untuk aku, saudara-mara dan sahabat serta rakan pelawat, blogger yang dikasihi sekelian).

Niatnya cenggini:

“Sahaja aku mandi sunat hari raya eidul fitri kerana Allah S.W.T. Taa’la”.



2 comments:

Anonymous said...

hiya mymatahatijiwa.blogspot.com owner discovered your blog via search engine but it was hard to find and I see you could have more visitors because there are not so many comments yet. I have discovered site which offer to dramtically increase traffic to your site http://xrumerservice.org they claim they managed to get close to 1000 visitors/day using their services you could also get lot more targeted traffic from search engines as you have now. I used their services and got significantly more visitors to my blog. Hope this helps :) They offer pagerank service seo article backlinks buy backlink Take care. steve

S4Z said...

TQ Ano for your comment. =)